Правилно држање услов за здраву и праву кичму

Да ли памтите критике родитеља и професора физичког васпитања који су инсистирали да се исправљамо кад стојимо, седимо. Сетите се колико је било напорно слушати их. Али, да смо их тада уважавали и практиковали, данас би сигурно имали мање проблема са боловима и евентуалним деформитетима кичменог стуба.

 

Резултати систематских прегледа доказују да свако треће дете има неки облик деформитета, а крива кичма је најраспрострањенији међу њима, после кога следе равни табани и гојазност. Главни узрок томе су физичка неактивност и предуго седење.

Доктор спортске медицине Горан Поповић каже да  је примећено да деца данас било да су у школском дворишту, улици, кући, из године у годину уместо игре и  трчања, гледају у телефоне. Већи део дана многи седе испред екрана компјутера, а тај положај прилично утиче на кичму. Чак 60 процената деце има криву кичму. Потребно је много тога мењати пре свега у школама да би се деци показало колико је спорт важан и колико и како утиче на правилно држање кичме.

„Телесни деформитети у виду криве кичме, равних табана и гојазности су све израженији проблем код деце а последица су савременог начина живота који се у највећој мери своди на претерану употребу рачунара и мобилних телефона, односно предуго и неправилно седење и мањак физичке активности. Само редовна физичка активност и бављење спортом најбоља су превентива и незаменљив лек у борби против овог проблема“ каже др Горан Поповић, специјалиста спортске медицине.

Недовољна физичка активност проблем је свих генерација. Дуго седење за рачунаром, прекомерна употреба телефона, дуготрајна вожња колима, седећи тј. канцеларијски посао, лоша исхрана и физичка неактивност доводе до свакодневног трошења кичме и кичменог стуба што пре или касније доводи до промене на пршљеновима који притискају корене живаца који излазе из кичмене мождине, што доводи до осећаја укочености и бола.

Лоше држање ствара лоше навике и мада правилно држање при седењу и ходу некима може (у почетку) деловати непријатно, много је већа непријатност деформитет кичме који, у супротном, може настати. Током времена и уз „помоћ“ гравитације, оптерећење кичме може довести до остеопорозе, спондилозе, сколиозе, кифозе и сличних деформитета који погађају све више људи. Поред тога, неправилно стајање и седење може довести и до поремећаја у дисању, систему за варење и пореметити крвни притисак. 

Можда делује да је ове навике лако исправити, али тешко је преко ноћи променити став који се формира годинама. Потребно је доста воље и напора да се из корена крене са променом свакодневног држања.Ако приметите да стојите или седите неправилно, ако вам је глава погнута и леђа савијена, спуштена рамена, избачени кукови или стомак, ако приметите или већ имате хроничан бол  врату и леђима, крајње је време да се покренете, ако бисте на прави начин зауставили негативне дугорочне ефекте лошег држања, каже др Горан Поповић.

Правилним и равнотежним положајем  и правилним  извођењем  одређених вежби јача  ослабљена а истеже скраћена мускулатура и повећава обим покрета у зглобовима.

Заблуда је да се након завршетка раста не може ништа учинити по питању деформитета кичме. Наиме, чињеница је да се после 25.године без хируршке интервенције деформација кичме не може отклонити, али није тачно да се редовним правилним вежбањем не може блажити. Медицинским помагалима, корекционим вежбама, кинезитерапијом и одређеним техникама пливања може се зауставити прогресија пропадања леђних мишића и умањити неправилност кичменог стуба. Да би се то постигло потребно је много воље,труда и стрпљења, каже др Горан.

Деформитети кичме почињу да се развијају већ у првој - другој години живота, пошто се прохода. Тада кичмени стуб, као основни носилац усправног става, постаје оптерећен тежином горњих делова тела и креће благо да се криви. Његово стање знатно се нарушава након поласка у школу, када ступи период седалног начина живота и ношења тешких неадекватних торби и у пубертету, када кости нагло израсту. Све у свему, до петнаесте године живота деформитети кичме се формирају. Након тога постепено напредују из дана у дан. Међутим, док год се тело развија они су функционалне природе, што значи да су последица слабе мускулатуре и да могу да се отклоне јачањем мишића. После 25. године прелазе у структурални поремећај, тј. окоштавају. Зато након престанка раста не могу да се отклоне без оперативног захвата, а њихово ублажавање тече много теже и спорије.

Последице лошег држања су веће и озбиљније него што мислимо. Неправилан положај тела при стајању, седењу па чак и лежању, поред директног утицаја на кичмени стуб, оптерећује и унутрашње органе, док правилно држање обезбеђује да нам читав организам функционише како треба.

 

Оцените овај чланак
(0 Гласова)
Последњи пут измењено среда, 05 децембар 2018 10:01

Остави коментар

Уверите се да сте унели све потребне информације означене звездицом (*). HTML код није дозвољен.

НАЈНОВИЈИ ТВИТОВИ

Пазите се леда и снега са кровова - Радио Телевизија Врање https://t.co/HFXDXgoM8p via @tripplesworld
Ова година у знаку улице Боре Станковића и шеталишта у Бањи - Радио Телевизија Врање https://t.co/OBcrBegRuV via @tripplesworld
Богат програм за 31. jануар Дан града - Радио Телевизија Врање https://t.co/yVkDQqNC44 via @tripplesworld
Follow RTV Vranje on Twitter