A+ A A-

Дуално образовање у служби ученика

Оцените овај чланак
(0 Гласова)

Дуално образовање представља један нови систем образовања, који је од ове школске, 2017/18. почео да се примењује у Врању. Велика шанса за оне који желе одмах након завршене средње школе да ступе у радни однос, али и могућност онима који желе да науче занат, иако се касније можда определе за даље школовање.

По принципу дуалног образовања у нашем граду функционишу поједини смерови у Техничкој школи, Пољопривредно-ветеринарској и Хемијско-технолошкој. Од одобрених пет смерова, уписано је четири.

''С обзиром да је прва година, задовољни смо. Мени је жао што није уписан профил оператер за израду намештаја, јер је ту била највећа потражња од стране привредника, уписана су два у Техничкој школи на профилима бравар заваривач и оператер машинске обраде, у Хемијско-технолошкој је уписан модни кројач и у Пољопривредној пољопривредни техничар.'', каже Зорица Јовић, већница за образовање. Своје место у систему дуалног образовања затражила је и Економско-трговинска школа, али није остварила ово право у текућој школској години.

Елементи дуалног образовања одавно постоје у нашем образовном систему. Претпоставља се да се неодрживост таквог дуалног система  огледала у непотпуности, односно засебном и независном похађању теорије и праксе. Зато се сматрало да је неопходан обједињујући образовни елемент у оквиру кога би перманентна наставна активност прожимала садржаје из разнородних наставних области. Како су истраживања показала, засебно конципиране теорија и пракса на недовољан начин профилишу ученике за свеобухватније укључивање у савремене токове базиране на иновативним и динамичким системима друштвених процеса. Таквим приступом онемогућава се адекватно укључивање ученика, будућих стручњака, у веома захтевне процесе које диктирају савремене технологије и тржиште рада.

У Србији је тренутно могуће спровести два модела дуалног приступа образовању.  Један је Међупредметно дуално образовање које би се спроводило још од основне школе и обухватало би сву децу у систему образовања, а други Дуално образовање усмерено ка пракси која се одвија у привредним субјектима.

У дуалном систему неопходно је обезбедити аспект подстицања креативног и идејног приступа који би дао смисао и начинио синтезу између стечене теорије и праксе, односно који би ученике усмерио у правцу креативног обједињавања стечених знања, али, такође, и усмеравања својих знања и искустава у слободно одабране области интересовања.

То у пракси, на примеру Техничке школе изгледа овако: ученици у првој години стичу општа неопходна знања, од друге године они су већ у предузећима где бораве два дана, а у трећој године чак три дана на својим, буквално, ''радним местима''. Иста је ситуација и у осталим школама у Врању које функционишу у сустему дуалног образовања.

Осим повећаног броја часова које ученици проводе на практичној настави у компанији и квалитет њихове обуке је побољшан. Наиме, практична настава у компанијама реализује се на савременим машинама, укључивањем ученика у процес рада и уз подршку ментора и инструктора који су обучени за рад са младима. Пракса у компанији, у реалним радним условима, поред стицања стручних вештина, омогућава ученицима и усвајање социјалних вештина, као што су комуникација са колегама, однос према послу и компанији, понашање на радном месту и слично. Комбиновањем знања које стичу у школи, уз практична знања и вештине које стичу у компанији, ученици постају комплетно едукован кадар за будућа занимања.

''Сматра се да је дуално образовање један од главних разлога за ниску стопу незапослености младих у земљама у којима је развијен овај систем.'', истиче Зорица Јовић, већница за образовање града Врања.

Ипак, један део дуалног образовања нама недостаје. Како наводи професор Техничке школе, Душан Младеновић, уједно председник Синдиката просветних радника Србије у Врању, ученици би по овом систему образовања требало да буду плаћени, како би били даље мотивисани за обављање својих радних задатака.  Чини се да привредници за сада нису вољни да плаћају ученике, а поједине школе и саме издвајају симболична средства како би мотивисале ученике, као што је то Хемијско-технолошка школа. Част изузецима, јер пракса да поједина предузећа плаћају одређену накнаду ученицима одржала се и у осталим школама, али су такви појединци, за сада ретки.

Без обзира на ову чињеницу, послодавци су потписали уговоре да ће одређени број ученика, након завршене средње школе, ангажовати у оквиру предузећа, а онима који желе да се даље школују за рад на предвиђеним местима у фирми даваће и стипендије.

По овом моделу образовања школе у Европи функционишу годинама уназад. Какве ће резултате дати код нас показаће време. За сада су задовољни и ученици и професори, али и послодавци.

 

Остави коментар

Поља обележена (*) су обавезна!

Newsletter

Пријављивањем на емаил листу редовно ћете добијати новости са нашег портала

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Курсна листа

Save

Save

Save

Ко је на сајту

Ко је на мрежи: 126 гостију и нема пријављених чланова

Број посета

15942651
Данас
Јуче
Ове недеље
Прошле недеље
Овог месеца
Прошли месец
Укупно
7148
7941
51797
15134141
188165
308909
15942651

Visit the new site http://lbetting.co.uk/ for a ladbrokes review.

Copyright @ 2013 - РТВ ВРАЊЕ. Сва права задржана.