Дуално образовање

Дуално образовање (9)

Из експерименталне фазе, дуално образовање у Србији прелази у редован образовни систем. У школској 2017/2018, Министарство образовања, науке и техничко технолошког развоја, одобрило је школама у Врању пет образовних профила по дуалном систему образовања за три средње школе. У Техничкој школи одобрено је занимање бравар - заваривач и оператер машинске обраде. У Пољопривредној школи школују се пољопривредни техничари, а у Хемијско - технолошкој по дуалном систему школује се за профил модни кројач. Овој школи одобрен је и профил „оператер за израду намештаја“ али није било заинтересованих ђака па школа није основала одељење са овим занимањем.

Закон о дуалном систему образовања, предвиђа да је циљ дуалног образовања обезбеђивање услова за стицање, усавршавање и развој компетенција у складу са потребама тржишта рада, допринос јачању конкурентности приведе Србије, ако и омогућавање запошљавања по завршеном образовању.

Хемијско-технолошка школа је настала из текстилне и дрвнопрерађивачке школе која је некада школовала профиле за обраду дрвета, текстил и кожарску индустрију. Привреда је била јака и потреба за радном снагом је била велика. Међутим, пропадањем привреде, ови профили престали су да буду атрактивни. Школа је губила ђаке и морала је да се реорганизује. Дуални систем образовања, кажу у школи, требало би да омогући да се опет школују кадрови за потребе индустрије која још увек истрајава у овом делу Србије. У томе помажу и ресорно министарство и локална самоуправа. Ове године ова школа уписала је један од два одобрена профила по дуалном систему образовања – модни кројач.

Министарство просвете одобрило је Хемијско-технолошкој школи у Врању да по дуалном систему образовања школује 30 модних кројача и исто толико оператера за израду намештаја. Међутим, испоставило се да за профил „оператер за израду намештаја“ нема интересовање, односно оно је било толико слабо да одељење овог образовног профила није формирано.

Послодавцима у Србији све је мање битна диплома факултета, док примат дају знању и искуству које будући запослени са собом носи. Све већи број страних компанија које долазе у нашу земљу, такође има већу потражњу за радничким кадром, него за менаџерима. Чак 80 посто запослених у новим погонима су они који раде за машинама или на фабричкој траци. Због тога ученици чешће бирају занимања која им након средње школе нуде могућност запослења.

Колико данас вреди диплома и да ли нам она може обезбедити сигурну будућност, све је чешће питање, које себи постављају и средњошколци, али и родитељи. Иако је данас студирање, чини се, неминовност, за успешан посао диплома није неопходна. Школовање по систему дуалног образовања у многим случајевима може бити, ако не сигурнији, онда лакши начин за стицање профита.

Учење кроз рад

децембар 12, 2017

“Учење кроз рад” је организован процес током кога ученици, под руководством и надзором инструктора у реалном радном окружењу код послодавца, стичу компетенције неопходне за ефикасан и продуктиван рад у одређеном занимању или групи занимања.

Школска 2017/18. година донела је многе новине у Техничкој школи у Врању. Свакако најзначајнија је увођење школе у систем дуалног образовања. По овом принципу у школи функционишу смерови: оператер машинске обраде и бравар заваривач.

Дуално образовање представља један нови систем образовања, који је од ове школске, 2017/18. почео да се примењује у Врању. Велика шанса за оне који желе одмах након завршене средње школе да ступе у радни однос, али и могућност онима који желе да науче занат, иако се касније можда определе за даље школовање.

НАЈНОВИЈИ ТВИТОВИ

Пихтијада у Месној заједници Оџинка - Радио Телевизија Врање https://t.co/adLhbOYRjQ via @tripplesworld
Пронађено закопано оружје у Прешеву - Радио Телевизија Врање https://t.co/8W5jycBEnK via @tripplesworld
Бог се јави! - Радио Телевизија Врање https://t.co/ZxfrrJ4dKq via @tripplesworld
Follow RTV Vranje on Twitter