Ученици Хемијско-технолошке школе у систему дуалног образовања

Пет ученика „Хемијско-технолошке школе“ у Врању школује се по систему дуалног образовања у једној приватној фабрици у нашем граду, а стручни сарадници из Привредне коморе Србије, посетили су их и разговарали о досадашњим искуствима.

Дуално образовање је део формалног система образовања и представља модел у ком се теоријска знања стичу у школи, док се практична знања и вештине стичу код послодавца, у реалном радном окружењу.

– Компанија „Морава ентеријери“ од ступања на снагу закона о дуалном  образовању, у своју фирму по том  систему прима ученике на учење кроз рад.  За сада је компанија исказала потребу за два образовна профила и то , оператер за израду намештаја и техничар за компијутерско управљање „це ен це“ машина. Данас ће у просторијама компаније бити потписан уговор са „Техничком школом“ из Врања за генерацију ученика 2022/23, то су ученици првог разреда, али ће они од наредне године долазити овде на учење кроз рад – рекла је Снежана Радивојевић из Привредне коморе Лесковац.

Компанија је акредитована за ова два образовна профила и има два инструктора који су завршили обуку Привредне коморе Србије и добили лиценце за рад.

– Сарадња је одлична, услови за рад и учење кроз рад су одлични, пружена је могућност ученицима да се обучавају на најсавременијим машинама за обраду дрвета, уз надзор и руководство ментора и инструктора, рекла је професорка стручних предмета „Хемијско-технолошке школе“ Светлана Васић.

Ученици који који се школују по систему дуалног образовања, добијају и новчану надокнаду. Тај износ је 70 посто од минималне цене рада по сату, такође, добијају трошкове превоза од куће до места где реализују учење кроз рад и трошкове осигурања. Заштитну опрему за рад им обезбеђује такође послодавац.

– Научио сам да склапам и знам око машина нешто да радим, било је тешко на почетку, а сада не. Волео бих овде да останем да радим – каже Немања Јанковић, ученик Хемијско-технолошке школе“.

– Волим да сечем, да склапам са мајсторима, гледам, пратим шта раде јер ме то занима. Волео бих за почетак овде да се запослим, а сутра ако будем имао услова и да отворим своју фирму – каже Кристијан Стојменовић ученик „Хемијско-технолошке школе“.

А има и оних који су пре десетак година завршили праксу у овој компанији и постали стално запослени, али  и напредовали у послу.

– Ја сам један од ученика који је обављао праксу овде, одмах после школовања сам наставио овде да радим. То ме је и подстакло да будем свој човек, да имам услова да млад стекнем породицу и децу. На почетку сам радио све, гледао сам, учио, док нисам стекао своје знање и уклопио се. Сада сам овде у производњи и дошло је време да ја некога учим и то ми је јако драго. Имам 29 година, а овде радим већ 9 ипо година – истиче  Драган Ђорђевић.

Како овај систем образовања изгледа из угла послодавца, рекла нам је власница поменуте компаније.

-Ученицима је у почетку мало тешко, док се навикну, а касније се уклопе и буду одлични. Они су из дана у дан зрелији, напредују у раду и помажу мајсторима. Сматрам да је овај вид образовања добар, да треба да се настави и то не само у нашој фирми, него у многим фирмама. Моје искуство је одлично, рекла је Зорица Јовчић, власница фирме „Морава ентеријери“

Укључивање у дуално образовање је добровољно и намењено је оним послодавцима који у томе виде системски начин да дугорочно реше проблем недостатка компетентних кадрова кроз сопствено инвестирање у образовање. Увођење дуалног образовања у образовни систем Републике Србије иницирала је Привредна комора Србије на захтев привреде, како би школовање кадрова одговарало потребама привреде и како би се смањила незапосленост младих.

Please follow and like us:
Образовање