Филип Ђорђевић, ученик другог разреда Гимназије "Бора Станковић" у Врању освојио је сребрну медаљу на овогодишњем Државном такмичењу из Географије, на НГО ( Национална географска олимпијада).
Његов ментор је Весна Богдановић, проф. географије.
Подсећања ради, Филип је претходних година освојио сребро и бронзу на Европској географској олимпијади.
Ученици врањске гимназије надметали су се на Републичком такмичењу из Српског језика и језичке културе. Богдан Стефановић постигао је сјајан успех, освојивши друго место.
Три ученика гимназије „Бора Станковић“ у Врању представљали су како своју школу тако и наш град на републичком такмичењу из Српског језика и језичке културе које је одржано Тршићу. Богдан Стефановић, ученик треће година освојио је друго место, док су Уна Костић и Вукан Марковић добили захвалнице.
„Ја осећам једно велико задовољство и оромну срећу због овог успеха. Ово је мој највећи успех до сада у средњој школи. Искрено сам се обрадовао када сам сазнао вести. Био је мукотрпан рад. Спремање за такмичење је трајало месецима. Конкуренција је била озбиљна. Било је око 70 ученика трећег разреда од којих су најбољи освојили награде“, каже Богдан Стефановић, трећа година ИТ одељења.
„Пре свега сам одлазак у Тршић је једно велико искуство за све нас и представља велики успех. Конкуренција је била велика. Када смо ми чули да је гимназија „Бора Станковић“ освијила неко место ја сам одмах знала да је то Богдан и остила сам то неко узбуђење и радост као да сам ја освојила то место. Драго ми је због њега али такође али сво то искуство је један степеник који нас шаље даље у неке веће висине“, истиче Уна Костић, ученица друге године.
Драган Петровић и Јелена Цветковић су професори који су спремали ученике за ово такмичење.
„Нисам се изненадио зато што сам увидео да се Богдан спремао темељито, до детаља. Када смо се припремали, приметио сам колико он залази у дубинну и колико има у себи музикалности и смисла за језик. И како он то осећа.
Гимназијалци су право да се надмећу у највишем рангу изборили након окружног такмичења.
Отворено je 22. Републичко такмичење из анатомије и физиологије чији су домаћини град Врање и средња медицинска школа ,,Др Изабел Емсли Хатон’’.
Учесници такмичења су ученици медицинских школа из целе Србије и са простора Косова и Метохије, укупно 19 школа са 55 ученика. Такмичење траје два дана, а специфично је по томе што школа домаћин саставља тест знања, па се управо из тог разлога не такмиче ученици школе домаћина.
Поздрављајући учеснике такмичења градоначелник Слободан Миленковић изразио је задовољство што је град Врање добио ту прилику да угости најбоље ђаке медицинских школа из Србије. ,,Предмети анатомија и физиологија су области које представљају основ медицине и уколико их добро савладате, лакше ћете разумети остале предмете из медицинске науке. Сама чињеница да сте стигли до републичког нивоа такмичења говори да сте вредни, жељни знања и пре свега спремни одрицања, које медицина подразумева. Међутим, кроз то одрицање ви јачате и своју личност и брусите карактер за изазове који вам предстоје током даљег школовања и студирања’’, рекао је градоначелник Миленковић.
Он је нагласио да локална самоуправа пружа пуну подршку средњој медицинској школи, како кроз осавремењивање наставних учила и кабинета, тако и кроз реализацију бројних пројеката који су неопходни за унапређење здравствене заштите на територији града Врања.
„И у наредном периоду наставићемо да пружамо подршку школи јер се налази у центру Пчињског управног округа, тако да се овде школују ђаци из Косовског Поморавља, али и суседне Северне Македоније’’, истакао је градоначелник Миленковић. Госте је поздравила и директорка школе Гордана Јовановић. У програму су наступили ученици средње медицинске школе ,,Др Изабел Емсли Хатон".
Група од десет студената Педагошког факултета из Сомбора борави у Врању, док је десет врањских студената у Сомбору, у оквиру размене која је предвиђена споразумом два факултета.
Ово је први пут да студенти педагошких факултета са крајњег севера и југа могу да се упознају са методама рада својих колега који су територијално удаљени. Студенти Педагошког факултета из Сомбора су први пут у Врању, а оваква размена посета, али и искустава ће им много значити како би унапређивали свој рад. Кажу да има малих разлика у самој настави и раду два факултета, а да су веће културолошке и традиционалне разлике.
‘’Ово је идеја коју смо ми покренули са Педагошким факултетом у Сомбору, јер смо ми и до сада имали јако плодну сарадњу која се остваривала пре свега на научном и стручном плану са колегама из Сомбора у оквиру различитих међународних пројеката, па смо дошли на идеју да, поред сарадње наставника, омогућимо и студентим такву врсту контаката, како бисмо обогатили и употпунили њихов студентски живот. Ово је и прилика да популаризујемо свој град и учитељску професију,’’ каже Драгана Станојевић, деканица Педагошког факултета.
‘’Мислим да та енергија која се ствара између студената и професора је невероватна. Верујем да ћемо имати прилике да и надаље сарађујемо, да имамо неке нове заједничке пројекте и тако би студенти били мотивисани да раде више и сигурна сам да би били још бољи учитељи,’’ додаје Анђела Протић, сарадник на факултету.
Размена ће трајати целе недеље, а осим наставе, студенти се упознају и са културним и духовним наслеђем овог краја.
‘’Енергично, осети се тај османски дух овде, док је код нас утицај аустроугарске осетан. Осети се и тај дух по причању и тај пејзаж који нас окружује. Што се факултета тиче, ми више имамо природне науке на првим годинама студирања и у томе је разлика у раду на факултету, док су методике сличне,’’ каже студенткиња Кристина Перић Серенчер.
‘’Факултет је јако лепо уређен, супер је организован, смештај у ученичком дому је такође фантастичан, у Врању смо посетили Пржар, пејзажи су јако специфини, обишли смо и улице са кафићима, Дом војске, музеј кућу Боре Станковића и манастире. С обзиром да нико није био у Врању сви смо јако одушевљени,’’ додаје Иван Несеш.
‘’Срећна сам што смо баш ми добили ту прилику да први гостујемо у Врању на Педагошком факултету. Доста тога смо обишли и разменили искуства са колегама, упознали смо се са професорима, постоји много разлика између предавања, али и доста сличних ствари које нас будуће учитеље и просветне раднике повезују,’’ закључује Исидора Герић.
Сарадња на свим нивоима ће се наставити у наредном периоду, а како кажу на Педагошком факултету трудиће се да и убудуће припремају занимљиве активности за студенте.
Са циљем да постану активни учесници заједнице, малишани предшколске установе Наше дете у оквиру нових основа програма предшколског васпитања и образовања посећују јавне и приватне установе и институције у граду и упознају се са њиховим радом.
Деца из вртића Дечја радост данас су посетила библиотеку. Они су се и овде информисали о свему што их занима, питали, разгледали, поразговарали.
Вођени новим основама програма, васпитачи прате потребе деце и у складу са истим планирају где ће даље децу одвести.
''Ми у предшколској установи радимо нове основе програма Године узлета, где је акценат стављен на децу, на њихова интересовања и истраживања. Ми као васпитачи смо увек ту да помогнемо у сваком погледу, али то радимо на један ненаметљив, али врло поуздан начин. Ми охрабрујемо дечје активности и то је оно што разликује нове основе програма. Ми смо и вођени дечјим интересовањима дошли данас овде, деца су сама хтела да виде библиотеку,'' каже Taња Стаменковић, васпитачица ПУ Наше дете.
Деца су са одушевљењем разгледали дечје, али и наслове за одрасле, обишли све просторије библиотеке и упознали се са оним што они раде.
Почело је тестирање деце за упис у први разред основне школе. То је део регуларне процедуре и састоји се од разговора са педагогом или психологом. Школски педагози поручују да тест није страшан и да детету свакако не би требало стварати стрес око тога.
Полазак у први разред представља значајну прекретницу у животу сваког детета. Како је ово велика промена за њих, потребно је да се деца охрабре и увере да ће им полазак у школу донети доста лепих тренутака. Од подршке родитеља, учитеља и психолога у великој мери зависи на који начин ће дете доживети полазак у први разред основне школе и да ли ће на самом старту прихватити новонастале обавезе. Задатак педагога и психолога је да процене дететову зрелост тј. да ли је дете спремно за полазак у школу.
''Тестирање подразумева разговор са дететом. Процењује се емоционална зрелост детета , односно спремност детета да буде одвојено од породице и предстојеће обавезе, социјална зрелост детета ,тј. спремност детета да се понаша на одређени начин који се подразумева у школи, али и да ли може да успостави контакт са вршњацима и когнитивна зрелост детета када се процењује на који начин дете опажа околину, начин на који говоре, која су им интересовања, као и да ли имају способност логичког мишљења. Резултате не види нико осим стручне службе и они служе за лакше формирање одељења и уједначавање према дечјим способностима. Резултат на тесту није коначни показатељ какво ће дете бити у школи и какав успех ће показати. Током тестирања ми проведемо са дететом пола сата и то није довољно времена да се покаже права слика детета,'' објашњава Светлана Николић педагог у ОШ''Вук Караџић''.
Родитељи су често узбуђенији од деце, тако да могу да створе тензију код њих и још већу трему.
''Родитељи би требало да избегну израз ''тестирање''. Немојте плашити дете са школом, школа није баук и треба је представити на најлепши могући начин. Родитељи не треба да брину, кроз игру спонтан разговор са стручњацима, деца и не примете да је завршено тестирање,'' каже педагог.
Док је дете на тестирању, родитељи попуњавају детаљан упитник о психофизичком статусу детета, који представља адекватну допуну теста зрелости. Кроз овај упитник родитељи додатно информишу педагога и психолога о подацима који се односе на досадашњи развој детета, о његовим склоностима и талентима , који заједно са резултатима теста зрелости дају комплетну слику о профилу личности будућег првака.
Пријављивање деце за тестирање може се обавити електронским путем или доласком родитеља у школу.
26. Регионално такмичење ученика средњих електротехничких школа из електротехнике, електронике и енергетске електронике, одржава се у Техничкој школи у Врању.
Заменица градоначелника Зорица Јовић отворила је званично такмичење и рекла да врањска Техничка школа има велики значај, не само за Врање него и за цео регион: „Драги ученици, искористите овај дан на најбољи могући начин, јер ви поседујете знање, које је највеће богатство и које вам нико не може одузети. Потребно је да га стално надограђујете, стичете нова искуства и једног дана то знање примените на прави начин у својој локалној заједници. Локална самоуправа ће увек пружити пуну подршку свим школама, јер је образовање веома важно за свеукупни развој друштвене заједнице. Желим вам пуно успеха у данашњем натецању и нека најбољи победи”, рекла је Јовићева.
„Захваљујем се Заједници електротехничких школа Србије на указаном поверењу да Техничка школа буде домаћин овог престижног такмичења и пожелео учесницима пуно успеха“, рекао је директор Техничке школе у Врању Далибор Богдановић.
Секретар Заједнице електротехничких школа Србије, Небојша Соколовић истакао је да су на такмичењу у Врању најбољи представници својих школа: „Имате могућност да искажете свој талент и љубав према електротехници. Сви сте ви овде победници и искористи данашњи дан и за лепо дружење и лепе успомене из Врања”, истакао је Соколовић.
На такмичењу учествује 40 ученика из Пирота, Кладова, Зајечара, Бора, Ниша, Алексинца, Прокупља, Косовске Митровице, Лесковца и Врања.
Декан Педагошког факултета у Врању, проф. др Драгана Станојевић и директорка Дома ученика средњих школа Врање, Маја Ђорђевић, потписали су Споразум о сарадњи у областима образовања и културе, васпитног рада са ученицима, развоја образовно-васпитног система и унапређења положаја младих, ученика и студената.
Као прву заједничку активност која је проистекла из сарадње, Дом ученика ће у периоду од 9. до 13. маја обезбедити смештај и исхрану за 10 студената Педагошког факултета у Сомбору који ће у том периоду боравити на Педагошком факултету у Врању у оквиру студентске размене.
Дом ученика средњих школа Врање нуди одличне услове за боравак, културно-забавну делатност и рекреацију ученика и студената, те ће у наредном периоду бити идеално место за смештај младих гостију из Сомбора, који ће имати прилике да се упознају са комплетном туристичком и културно-образовном понудом нашег Града и Педагошког факултета у Врању.
Непоштовање правила у саобраћају, како код возача тако и код пешака је све присутније. Последице тога могу бити фаталне. Статистички подаци показују да због непажње и неадекватног понашања у саобраћају од 550 до 800 људи у Србији изгуби живот. Од тог броја четвртина су млади возачи од 17 до 25 година. У Пчињском округу од 24 до 26 лица погине у саобраћајним несрећама у току године. Посетили смо ученике четвртог разреда техничко-друмског саобраћајног смера Техничке школе у Врању и са њима разговарали о томе колико је важно поштовање саобраћајних прописа.
Сви учесници у саобраћају су одговорни за своје поступке и понашање. То се односи и на пешаке и на возаче. Возач не сме да управља моторним возилом неприлагођеном брзином, под дејством алкохола, наркотика, да користи мобилни телефон и да није везао сигурносни појас,кажу нам матуранти саобраћајног смера Техничке школе.
"Пешаци су најрањивија категорија учесника у саобраћају. Истраживања показују да око 84% пешака улицу прелази ван пешачког прелаза, а око 80% прелази улицу када је на семафору црвено светло, што је неприхватљиво", каже матурант техничко – друмског саобраћајног смера Техничке школе Ђорђе Ристић.
"Веома је важно да се везује сигурносни појас приликом уласка у аутомобил. То се односи на возача али и на путнике који седе на место сувозача и назад. При брзини кретања од само 50 км на час, снагом руку не можемо да задржимо своје тело, већ оно напушта седиште, глава удара у ветробран, конзолу испред сувозача, тело возача удара у управљач. Ваздушни јастук готово да нема било какву улогу уколико се не користи појас. Путници на задњим седиштима посебно су опасни јер приликом судара ударају у људе на предњим седиштима. Зато је веома важна употреба сигурносног појаса", објашњава ученица 4.разреда Анђела Томић.
"Алкохол може много да утиче на изазивање саобраћајне незгоде. Статистика МУП-а Србије говори да чак 54.000 становника учествује у саобраћајним незгодама под дејством алкохола. Што се тиче Врања, истраживања показују да око 2% саобраћајки настаје под утицајем алкохола", упозорава матуранткиња Кристина Вујисављевић.
За безбедно учешће у саобраћају веома су битни ставови које имамо. А какви ће нам ставови бити зависи од много фактора, каже професор стручних предмета у области саобраћаја Ивица Ристић који је и члан Савета за безбедност града Врања.
"Те ставове формира породица. Ако се родитељ не везује у аутомобилу, неће ни дете. Уколико родитељ прелази улицу мимо пешачког прелаза, тако ће се понашати и његово дете. Радили смо пар истраживања у Врању и дошли смо до катастофалних резулата на основу анализе и анкетирања ученика свих основних школа. Чак 67% родитеља и деце не прелази улицу преко пешачког прелаза. Тај родитељ не може да очекује од детета да поштује правила у саобраћају, а сам даје лош пример", каже професор.
Само строгим придржавањем прописа у саобраћају може се смањити број смртних исхода и повреда. Закон предвиђа строжије казне за саобраћајне прекршаје, систем казнених бодова, промене у обуци и начину полагања возачких испита, нове возачке категорије. ''Време јесте новац, али живот нема цену.Боље изгубити секунду у животу, него живот у секунди,'' парола је коју би сви требало да запамтимо, поручују ученици саобраћајног смера Техничке школе у Врању.