На Педагошком факултету у Врању дана 26. 11. 2021. године одржан је национални скуп са међународним учешћем на тему Имплементација нових технологија у образовни систем, под покровитељством Министарства просвете, науке и технолошког развоја Републике Србије.
Након поздравне речи декана проф. др Драгане Станојевић, еминенти професори из земље и иностранства одржали су четири пленарна предавања, а Скупу је присуствовало тридесет излагача у оквиру три сесије: Технологија, техника и информатика, Методика наставе и Интердисциплинарна сесија.
Скуп је имао за циљ да укаже на све већу потребу нових технологија у образовању и савремених аспеката учења..
У свим основним и средњим школама у Србији од понедељка, 29. новембра примењиваће се први модел наставе, односно ученици ће наставу похађати непосредно, одлучио је Тим за праћење и координисање примене превентивних мера у раду школа.
Тим на недељном нивоу, а на основу података које достављају школе и података из „Сервиса за јавно здравље“, утврђује модел наставе за школе у одређеним јединицама локалне самоуправе.
Према подацима из надзора преузетим из електронског система „Сервис јавног здравља“ које је Министарству просвете, науке и технолошког развоја доставио Институт за јавно здравље „Др Милан Јовановић Батут“ у недељи од 19. новембра до 23. новембра 2021. године број оболеле деце школског узраста од 6 до 18 година је био 918 (0.12%) оболелих.
У основним и средњим школама на територији Републике Србије, укупно је 8 (0.02%) одељењa (16 и мање ученика), којa су због најмање три случаја инфекције ученика у одељењу променила начин организације рада са непосредног рада на онлајн наставу у последњих 10 календарских дана. Укупно је 107 (0.27%) одељења (17 и више ученика) која су због најмање два случаја инфекције ученика у одељењу променила начин организације рада са непосредног на комбиновани модел у последњих 10 календарских дана и 6 (0.02%) група у којима се из комбинованог модела наставе прешло на онлајн (појава три случаја инфекције ученика) у последњих 10 календарских дана.
Извор: Министартсво просвете, науке и технолошког развоја
У оквиру каравана „Дигитална експедиција“, покренутог на иницијативу Kабинета председнице Владе Србије, Ане Брнабић, отворено је такмичење за ученике и наставнике под називом „Дигитална експедиција Изазов 2021/2022”. Циљ Изазова је креирање дигиталних образовних садржаја који ће допринети повећању нивоа дигиталне писмености ученика основних и средњих школа у Србији, са укупним наградним фондом од милион динара.
Изазов расписују Завод за унапређење образовања и васпитања (ЗУОВ), Завод за вредновање квалитета образовања и васпитања (ЗВKОВ) и програм „Нова писменост”, који партнерски спроводе Америчка агенција за међународни развој (УСАИД) и Пропулсион и Иницијатива „Дигитална Србија”.
Kонкурс је намењен тимовима основних и средњих школа, које чине три до пет ученика и један до два наставника-ментора, а њихов задатак је да припреме идејни пројекат за креирање дигиталног отвореног образовног ресурса. То може бити веб-сајт, текст, видео, видео-игра, апликација за мобилне уређаје или други ресурс који се може користити као помоћни наставни материјал, намењен и ученицима и општој јавности. Пријављивање тимова се врши попуњавањем формулара, а пријаве су отворене од 24. новембра до 13. децембра, у 12 часова.
Детаљи услова такмичења и одговори на остала најважнија питања налазе се на сајту Завода за унапређење образовања и васпитања.
Циљ Дигиталне експедиције је да подржи и награди најбоље идеје које ће допринети општој дигиталној писмености.
Након јавног објављивања одлуке комисије, школски тимови ће имати на располагању шест недеља за реализацију пројектних идеја. Поред финансијске подршке, победнички тимови добиће и подршку кроз консултације и менторство експерата из ове области.
Више информација можете потражити на сајту digitalnaekspedicija.gov.rs
Поглавари свих традиционалних цркава и верских заједница у Републици Србији упутили су 22. новембра 2021. године заједничку поруку председнику Републике Србије г. Александру Вучићу, председнику Скупштине Републике Србије г. Ивици Дачићу, председнику Владе Републике Србије гђи Ани Брнабић и министру просвете, науке и технолошког развоја г. Бранку Ружићу, којом указују на проблеме везане за извођење предмета Верска настава и начин превазилажења тих проблема.
Патријарх српски Порфирије, као и поглавари осталих верских заједница у Србији апелују на све релевантне институције у држави да се тренутни статус Верске наставе у школском систему што пре измени и изражавају чврсту наду и добру веру да ће Цркве и верске заједнице заједнички са државом Србијом, по угледу и пракси из времена када се Веронаука вратила у учионице, урадити све што је потребно да се све неправилности исправе у целости и коначно реши овај горући проблем српског друштва и просвете.
Они су предложили да Веронаука поново добије статус обавезног изборног предмета, да се настава организује на нивоу одељења, а не на нивоу група, без обзира на број пријављених ученика, да се часови одржавају истовремено са часовима алтернативног предмета. Патријарх и поглавари других верских заједница предлажу и да се избор између Верске наставе и наставе алтернативног предмета врши на почетку 1. и на почетку 5. разреда основног образовања, као и на почетку 1. разреда средњег образовања, као и да се законом предвиди да се родитељи, односно старатељи ученика основне школе, односно ученици средње школе, опредељују између Верске наставе и наставе алтернативног предмета после прве или друге недеље школске године током којих се организује представљање наставе и наставника из оба предмета.
Представници верских заједница траже да се законски регулише радно-правни положај 2100 вероучитељица и вероучитеља, као и да се омогући њихово запослење на неодређено време, што је у нераскидивој вези са правом Цркве, односно верске заједнице, да повуче из наставе вероучитељицу или вероучитеља који је на њен предлог именован, уколико њен или његов рад у школи, или поступци у заједници изван школе, нису у сагласности са верским учењем те Цркве, односно верске заједнице, као и да цркве и верске заједнице могу да врше самостални надзор над остваривањем Верске наставе у погледу њене сагласности са сопственим верским учењем.
''Сматрамо да целина преложених решења представља свеобухватан модел који у пуној мери обезбеђује поштовање појединачних и колективних верских права и пуне равноправности свих грађана у Србији, по угледу на решења конфесионалне веронауке у Европској унији. Напомињемо да би се само заједничким радом државних институција и традиционалних цркава и верских заједница у Републици Србији на коначном решавању проблема са положајем наставе Веронауке, предавача и уређења надзора у образовном систему Републике Србије дугорочно допринело општем добру српског друштва и просвете,'' стоји у поруци коју надлежнима упућују поглавари свих цркава и верских заједница.
Ситуација везана за оболевање од корона вируса је много боља у школама на територији града, него што је била пре распуста, о чему говоре подаци Завода за јавно здравље, али и појединачни извештаји које су школе дужне да подносе крајем сваке радне недеље.
И даље постоје спорадични случајеви међу ученицима који су позитивни на вирус ковид 19. Оно што је битно је да се и даље настава на територији града реализује по првом моделу, каже заменица градоначелника Зорица Јовић .
„Инструкције и даље даје ресорно министарство и контролише рад свих школа, како основних тако и средњих. Оно што је јако битно јесте да пада број позитивних и ученика и запослених у образовању. У случајевима када се јави више од два ученика позитивних на корону, постоји друга опција де се одређене групе или одељења пребацују на онлајн наставу“, каже Јовићева.
Све је под контролом надлежних служби, напомиње заменица градоначелника и додаје да се сваког петка подносе извештаји.
„Просветни инспектори редовно обилазе све школе и свакодневно извештавају, како Министарство просвете, тако и Штаб за ванредне ситуације града, тако да ми свакодневно добијамо податке о броју позитивних ученика и запослених. Некако како пада број позитивних на територији града тако пад и број позитивних ученика“, истиче Зорица Јовић.
По њеним речима деца у школама углавном поштују све прописане мере.
„Када су деца у питању, ту нема ни скривене намере, ни зле, лоше мисли. Поготово када им се каже да је то битно за њихово здравње и безбедност. Деца су јако послушна, можда и обазривија него што смо ми одрасли у појединим ситуацијама“, додаје Јовић.
Постоје спорадични случајеви где поједини ученици не могу да носе маске из неких здравствених разлога али је то реткост, истиче заменица градоначелника.
У свим основним и средњим школама у Србији од понедељка, 22. новембра, примењиваће се први модел наставе, односно ученици ће наставу похађати непосредно, одлучио је Тим за праћење и координисање примене превентивних мера у раду школа.
Тим на недељном нивоу, а на основу података које достављају школе и података из Сервиса за јавно здравље, утврђује модел наставе за школе у одређеним јединицама локалне самоуправе, саопштило је Министарство просвете.
Продужени јесењи распуст за три дана за ученике основних и средњих школа, дао је резултате. Смањен је проценат заражене деце и она су у понедељак поново села у школске клупе.
"Што се тиче образовања и редовности похађања наставе ми можемо да будемо задовољни након овог јесењег распуста који је продужен за још три дана. Дао је очекиване резултате, смањује се број заражене деце у школама и према нашим информацијама до данас немамо ситуацију ни у једној школи да је промењен облик рада у односу на онај који је био у почетку школске године", каже Јовица Стевановић, просветни саветник.
Проценат заражене деце предшколског и школског узраста смањио се са 18 на 13 посто, у Србији, за само недељу дана, кажу епидемиолози. Уколико дође до осцилација и повећаног броја заражавања, школски систем је спреман да одговори. Постоји план и за ученике који нису у могућности да присуствују онлајн настави.
"Најповољније је онлајн наставу обавити преко "google meet"-а, дакле преко платформи које су планиране за онлајн наставу. Нешто од тога се ради и путем достављања материјала путем мејлова и оно што је најнеповољније је достављање штампаног материјала, како би се тај процес одвијао без проблема", додаје Стевановић.
Ученици имају могућност да преко платформе "Моја школа" прате неке часове које нису испратили у редовном процесу наставе или ако су им потребна нека додатна појашњења.
Привредна комора Србије позива послодавце да се укључе у модел дуалног образовања за наредну школску 2022/2023 годину. Рок за подношење пријава је 30. новембар 2021. године. Послодавци који желе да приме нову генерацију ученика, могу поднети пријаву путем веб портала Привредне коморе Србије http://portal.dualnoobrazovanje.rs
Привредна комора Србије ће организовати “Дане отворених врата Службе за дуално образовање и образовне политике” од 15. до 19. новембра.
У наведеном периоду, привредници ће имати прилику да закажу индивидуални састанак са Службом за дуално образовање и образовне политике на ком ће бити дате све информације о дуалном образовању, при чему ће послодавци бити упућени на који начин могу пријавити своју компанију за учешће у овом моделу образовања.
Ученици основних и средњих школа од данас се враћају настави после јесењег распуста који је трајао од 8. до 12. новембра.
Одлуку о продужетку јесењег распуста донео је Кризни штаб, 4. новембра, због повећаног броја деце у школском узрасту заражених вирусом ковид-19.
Висока школа за пословну економију и предузетништво и у новој наставној години припрема бројне новине. Оно што остаје непромењено је цена студирања, упркос економској кризи на свим нивоима због пандемије вируса Ковид 19. ''Циљ нам је да радимо у служби наших студената,'' наглашава проф. др Милош Николић, менаџер ПЕП ДЛС Центра у Врању.
Висока школа за пословну економију и предузетништво у процесу је акредитације новог смера са два модула. Како кажу, труде се да студентима увек понуде нешто ново, а да притом задрже услове и олакшице студирања, како би сви били у могућности да се школују у свом граду. Смерови који су до сада били доступни и даље су актуелни, и то Пословна економија и предузетништво, Финансије, банкарство и осигурање и смер Право.
''Ми сада идемо са новим студијским програмом, то је само пословна економија, са два модула, први ће бити Финансије, банкарство и осигурање, други модул ће бити Пословна економија и предузетништво. На основу поднете Акредитације и захтева за добијање дозволе за рад и акредитације студијског програма прве две године ће бити исте на оба модула, са истим предметима, у трећој години студенти бирају један од два модула и онда трећу и четврту годину студирају по иновативним моделима. Студије трају четири године,'' објашњава проф. др Милош Николић, менаџер ПЕП ДЛС Центра у Врању.
Очекује се да овај смер заживи већ од наредне наставне године. Осим редовне наставе, студенти су у могућности да обављају и научно-истраживачку делатност и да тиме стичу бодове за даље нивое студирања.
''Ми смо имали од 21. до 23. октобра десету Међународну научну конференцију то је ''Запошљавање, образовање и предузетништво.'' Наш факултет је покровитељ те Међународне конференције, где је представљено више од 30 научних радова из земље и иностранства. Учесници су из Русије, Украјине, Италије, Румуније, Алжира, Мађарске, Ирана, Канаде и других земаља узели учешће и поред ове пандемије они су сви дошли и конференција је била у Београду, где је била велика посећеност. За ових десет година како конференцију организује факултет ПЕП је учествовало више од 40 земаља са 5 континената. Објављено је 550 научних радова у 30 зборника који су квалификовани по одређеним структурама и областима. У њиховој изради је учествовало више од 1000 аутора, међу тим ауторима је доста и наших студената на другом нивоу студија,'' додаје проф. др Николић.
Студенти на овај начин стичу бодове који су им неопходни за други и трећи ниво студирања на мастер и докторским студијама. Своје радове могу објављивати и у часописива које ПЕП публикује, као што су '' Трендови пословања'' и ''International review.''
Иако су иза нас две економски јако тешке године, ПЕП није мењао цену студирања, а број рата за плаћање повећан је на 12 месечних, или 24 полумесечне. Притом остале су на снази све три врсте стипендија: предузетничка, породична и стипендија на основу просека, а свим студентима којима се деси у породици смртни случај као последица короне умањује се школарина. Николић подсећа и да, осим цене школарине, студенти немају никакве друге скривене трошкове.