Из године у годину све више компанија подржава дуално образовање и скоро 500 их је поднело захтев да се укључе у тај образовни модел у наредној школској години, саопштила је Привредна комора Србије (ПКС). Међу компанијама које су изразиле интересовање да се укључе у овај модел 35 одсто су нова предузећа која до сада нису учествовала у пројекту дуалног образовања, наводи се у саопштењу Привредне коморе Србије. Овај модел образовања је системски укорењен, пре свега законском регулативом која се односи на ниво средњег, али и високог образовања. Истраживали смо како дуално образовање функционише у Врању.
Дуално образовање је модел средњег стручног образовања у оквиру кога се знање стиче и у школи и у компанији. Учењем кроз рад ученици усвајају практична и применљива знања у реалном радном окружењу, у компанији. Хемијско-технолошка школа у Врању је једна од образовних установа која је обухваћена дуалним образовањем.Тренутно су у овој школи овим видом образовања обухваћена 73 ученика првог, другог и трећег разреда, каже Небојша Станковић, директор школе.
''Хемијско-технолошка школа је пионир у погледу дуалног образовања, јер је била део пилот пројекта 2017. године, док је званично почела да функционише 2019. године. Тренутно су у нашој школи два образовна профила обухваћена дуалним видом образовања, то су подручја рада текстилство и кожарство и подручје рада обрада дрвета. Имамо модног кројача и оператера за израду намештаја. С обзиром да смо у овом систему од 2017. године две генерације модног кројача су завршиле школовање,'' каже Станковић.
Министарство просвете усвојило је стандард акредитације и за високо образовање, тако да и студенти могу да се школују по овом моделу. Академија техничко васпитачких струковних студија је једна од образовних установа у Врању у којој се примењује дуални модел образовања. Реч је о студијским програмима Прехрамбена технологија и Инжењерство намештаја и ентеријера.
''Врло је значајно за наше студенте јер ће након завршетка студијских програма по дуалном моделу образовања бити оспособљени да раде у пракси оно за шта су се школовали. На свим студијским програмима ми подржавамо ту комбинацију теорије и праксе, кроз различите студије случајева, лабораторијске вежбе и примере из праксе. И врло је важно што студенти уче кроз рад, паралелно са похађањем часова наставе и вежби у нашој институцији, они обављају и практичну наставу у одређеном предузећу,'' каже доктор економских наука Милица Станковић, професорка струковних студија на Академији.
Након завршетка школовања по дуалном моделу образовања ученик се може запослити код послодавца или покренути сопствени посао, али такође има и проходност за даље школовање. Послодавац на овај начин смањује трошкове обучавања новозапослених и улаже у будућност своје компаније.
Од понедељка у свим основним и средњим школама настава ће се одвијати по првом моделу, односно ученици ће наставу похађати непосредно, одлучио је Тим за праћење и координисање примене превентивних мера у раду школа.
Потребно је наставити појачану примену мера опште и личне хигијене - прање и дезинфекција руку, а нарочито водити рачуна о редовном проветравању и дезинфекцији свих просторија у којима бораве ученици и запослени у школи.
Према подацима из надзора преузетим из електронског система "Сервис јавног здравља" које је Министарству просвете, науке и технолошког развоја доставио Институт за јавно здравље Србије "Др Милан Јовановић Батут" од 2. до 9. марта 2022. године број оболеле деце школског узраста од 6 до 18 година је био 1854, што износи 0,24 одсто оболелих.
У основним и средњим школама на територији Србије, било је 3 одељења, односно 0,007 одсто - 16 и мање ученика, која су због најмање три случаја инфекције ученика у одељењу променила начин организације рада са непосредног рада на онлајн наставу у последњих пет календарских дана.
Укупно је 124 (0,31 одсто) одељења - 17 и више ученика, која су због најмање два случаја инфекције ученика у одељењу променила начин организације рада са непосредног на комбиновани модел у последњих пет календарских дана и 11 (0,03 одсто) група у којима се из комбинованог модела наставе прешло на онлајн (појава три случаја инфекције ученика) у последњих пет календарских дана.
Пријава за бесплатне уџбенике за основце које обезбеђује Министарство просвете преко Програма набавке наставних средстава за ученике, полазнике и установе почиње данас. Новина од ове године су и бесплатни уџбеници за ученике са изузетним способностима, као и за глуве и наглуве ученике који користе електронске уџбенике са видео садржајима на српском знаковном језику.
Право на бесплатне уџбенике имају ученици чије породице примају новчану социјалну помоћ, ученици са сметњама у развоју и инвалидитетом који основно школско образовање и васпитање стичу по индивидуалном образовном плану, као и ученици који образовно-васпитни рад не остварују по индивидуалном образовном плану, али имају потребу за прилагођавањем – увећан фонт, Брајево писмо, електронски формат.
Како се наводи, право на бесплатне уџбенике имају и ученици основних школа који су у породици треће или свако наредно рођено дете у систему образовања и васпитања, глуви и наглуви ученици који користе електронске уџбенике са видео садржајима на српском знаковном језику.
Министарство обезбеђује и уџбенике за те категорије ученика и на језицима националних мањина, као и уџбенике прилагођене за децу са сметњама у развоју.
За ђаке од првог до четвртог разреда основне школе комплет који обезбеђује Министарство састоји се од уџбеника за математику, српски (матерњи) језик, свет око нас, природу и друштво и страни језик као обавезни предмет.
Старијим основцима, од петог до осмог, додељују се бесплатне књиге за математику, српски (матерњи) језик, први страни језик, географију, историју, хемију, физику и биологију.
За набавку бесплатних уџбеника за наредну школску годину Министарство је определило 750 милиона динара.
Тим за школе донео је данас одлуку да од понедељка, 28. фебруара, у свим основним и средњим школама у Србији ученици похађају наставу непосредно, односно по првом моделу.
Према подацима из надзора преузетим из електронског система „Сервис јавног здравља“ које је Министарству просвете, науке и технолошког развоја доставио Институт за јавно здравље Србије, од 18. до 23. фебруара број оболеле деце школског узраста од шест до 18 година је био 1.348 или 0,18 одсто оболелих.
Учешће деце школског узраста у укупном броју потврђених случајева ковид-19 у истом периоду износио је 4,7 одсто.
У основним и средњим школама на територији Србије није било одељења која су због најмање три случаја инфекције ученика у одељењу променила начин организације рада са непосредног рада на онлајн наставу у последњих пет календарских дана.
Укупно је 13 одељења или 0,03 одсто, која су због најмање два случаја инфекције ученика у одељењу променила начин организације рада са непосредног на комбиновани модел у последњих пет календарских дана и две групе у којима се из комбинованог модела наставе прешло на онлајн (појава три случаја инфекције ученика) у протеклих пет календарских дана.
Тим за школе ће наставити да прати ситуацију и доноси одлуке на недељном нивоу, додаје се у саопштењу.
У Гимназији „Бора Станковић“ Врање, додељене су награде победницама изазова за младе „Буди Еко-херој!“на територији Србије у оквиру пројекта „Подизање свести и рециклажа за запошљавање“.
Ученице Гимназије „Бора Станковић“ у Врању, Лара Радивојевић, Јана Стојиљковић и Нина Георгијев, добиле су таблет, слушалице и брзи усб-пуњач за допринос заштити животне средине.
Kоришћењем специјалне апликације у децембру прошле и јануару ове године, како би допринеле заштити животне средине и подизању свести о значају рециклаже, Лара, Јана и Нина, сакупиле су највећи број бодова. Циљ изазова „Буди Еко-херој“ са апликацијом за ефикасно управљање отпадом, био је допринос заштити животне средине и повећању свести о значају рециклаже.
Три Врањанке, означавањем места за одлагање отпада и повезивањем система локација за одговорно управљање комуналним и другим отпадом, биле су најбоље у целој Србији.
Због тродневног продужетка јесењег распуста у првом полугодишту, као и дводневног продужетка фебруарског распуста, школе су у обавези да до краја школске године надокнаде два радна дана, а школска година ће бити продужена за три дана, кажу из Министарства просвете.
За ученике од првог до седмог разреда, летњи распуст је по старом календару требало да почн у среду, 22. Осмаци је требало да се од 7. јуна.
У складу са одлуком Министарства просвете, све се помера за три дана.
И средњошколци ће на распуст отићи касније. Према раднијем календару, 22. јуна требало је да почне летњи распуст за све ученике средњих школа на територији Србије и АП Војводине (за ученике 1.2.и 3.разреда гимназије и четворогодишњих средњих стручних школа и ученике 1. и 2.разреда трогодишњих средњих стручних школа). За ученике 4. разреда гимназије, 4.разреда четворогодишњих и 3. разреда трогодишњих средњих стручних школа, летњи распуст почиње по завршетку матурског/завршног испита.
Због неповољне епидемиолошке ситуације, ученици у Србији су протекле недеље имали продужени распуст након Дана државности.
Претходно је био продужен и јесењи распуст. Kорона, као и прошле школске године и ове утиче на календар школских активности.
Од понедељка, 21. фебруара у свим основним и средњим школама у Србији примењиваће се први модел наставе, односно ученици ће наставу похађати непосредно, одлучио је Тим за праћење и координисање примене превентивних мера у раду школа.
Према подацима из надзора преузетим из електронског система "Сервис јавног здравља" које је Министарству просвете, науке и технолошког развоја доставио Институт за јавно здравље Србије "Др Милан Јовановић Батут" у периоду од 09. до 17. фебруара број оболеле деце школског узраста од 6 до 18 година је био 3.200 (0,42%) оболелих.
Учешће деце школског узраста у укупном броју потврђених случајева ковид-19 у истом периоду износио је 4,3 одсто.
У свим школама у Врању одржано је школско такмичење „Пажљивкова смотра“. Ради се о националној кампањи Агенције за безбедност саобраћаја која се спроводи у 60 локалних самоуправа, међу којима је и град Врање.
На територији града обухваћене су све школе и подручна одељења. Такмичили су се ученици првог и другог разреда, као и предшколци. У Основној школи „Вук Караџић“ такмичењу су присуствовали помоћник градоначелника Маријан Станковић и представници Савета за безбедност саобраћаја.
Ученици првог разреда пажљиво су слушали питања учитељице и радили тест. Пошто су деца посебно угрожена категорија у саобраћају намера је свих да од најранијег доба усвоје нека основна знања о саобраћају, која ће касније надограђивати.
„Циљ ове активности, коју спроводимо трећу годину за редом, је да се што више учесника у саобраћају едукује на одговарајући начин. Имали смо немиле догађаје и погинулу децу у претходним годинама желимо да то предупредимо. Акција је осмишљена тако да се најмлађа популација упозна са основним правилима у саобраћају и преко ових тестова, који су прилагођени за сваки узраст. То је њихова школа живота која ће им бити потребна увек", каже Маријан Станковић помоћник градоначелника.
У данашњој акцији на нивоу државе учествује 60 хиљада деце. У Врању више од 2 хиљаде. Ове године циљна група су најмлађи школарци и предшколци, али се планира да се у наредном периоду укључе и старија деца.
"Циљ овог такмичења је да смањимо страдање деце у саобраћају. Нажалост 2017. године погинуло је 17 деце у саобраћају, а 2021, 11 деце. Оно што није добро за Врање јесте да нам је у 2017. години погинуло једно дете. Неприхватљиво је да дете страда претрчавајући иза аутобуса, као што се десило почетком године, да не зна како да пређе улицу. Нулта толеранција на страдање деце у саобраћају је циљ националне стратегије за безбедност саобраћаја. Посебно сам поносан што су данас учествовала у квизу деца у свим школама, и у сеоским срединама и у граду“, објашњава Ивица Ристић члан Савета за безбедност саобраћаја града Врања.
Директорка школе „Вук Караџић“ Марина Стојановић истиче да је ово веома корисна акција за ученике школе и сву децу.
„С обзиром на положај који у граду заузима ОШ „Вук Караџић“ и бројних прометних улица преко којих деца пролазе да би дошла до школе ово је изузетно важна акција за нас. На срећу у претходним годинама, дуж тротоара у околини школе постављени су стубићи који су колико толико учинили кретање ученика безбеднијим. Али ово је свакако акција која би ваљало да заживи не само у првом и другом разреду, него и осталим, јер деца морају да науче да воде рачуна о себи у саобраћају, да познају основне прописе и да тако безбедније долазе до школе“, каже Марина Стојановић директорка школе.
„Пажљивкова смотра“ се организује у 4 фазе. Данас су била школска такмичења, следе општинска и градска у марту, а затим регионално, које ће бити одржано у Нишу. Републичка смотра планирана је за мај.
Педагошки факултет у Врању поводом Дана факултета организује низ активности за садашње и будуће студенте. Тренутно је актуелан конкурс за средњошколце, а наградни фонд је богат, кажу са факултета.
Наградни конкурс расписан је за три области: Српски језик и књижевност, Ликовна култура и Информатика и рачунарство, а теме су бројне, те се средњошколци могу пронаћи у оној која им највише одговара, а и изабрати начин свог креативног представљања – путем есеја, цртежа,слике или презентације.
Од језика, дијалекта, преко дизајна одеће до сајбер насиља и друштвених мрежа, доста је могућности за ученике треће и четврте године, који могу слати своје радове на адресу или мејл факултета, а опширније о самим темама могу се информисати на сајту и на фејсбук страници Педагошког факултета.
Право учешћа имају ученици школа из југоисточне Србије, и то Пчињског, Јабланичког, Нишавског, Борског, Зајечарског, Пиротског и Косовскопоморавског округа. О најбољим радовима одлучиваће стручна комисија факултета.
''Највише ће се вредновати креативност код ученика. Идеја нам је била да ученици кроз ово једно занимљиво искуство потврде своја знања из одговарајућих области, а осим тога биће ту и лепих награда које је Педагошки факултет обезбедио путем спонзорстава. Иначе, те награде биће додељене симболично баш на дан факултета, 7. априла текуће године,'' каже Марија Тасић, асистенткиња на информатичкој групи предмета.
Осим наградног конкурса који је у току, и за који је обезбеђен богат наградни фонд, факултет у сусрет свом дану организује и бројне друге активности.
''Бројне радионице за ученике средњих школа из најразноврснијих области, што и јесте у природи нашег факултета, мултидисциплинарни карактер ће доћи до изражаја. Оно што је такође важно је да ће будући бруцоши бити у прилици да похађају бесплатну припремну наставу за пријемни испит. Такође биће организована изложба радова студената, биће и отворен кутак за студенте, где ће они моћи да испоље све своје таленте и интересовања и преточе их у ваннаставне активности на начин на који они то желе, а оно на шта смо посебно сви поносни је отварање Монтесори учионице која обилује богатим дидактичким материјалом. У плану је и промоција најновијих издања Педагошког факултета,'' додаје Марија Дејковић, асистенткиња на Педагошком факултету.
На овај начин будући студенти упознаће се са могућностима које им нуди Педагошки факултет, а садашњи обогатити свој боравак на високошколској установи.
Педагошки факултет у Врању расписао је Конкурс на који право учешћа имају сви ученици треће и четврте године средњих школа из јужне и источне Србије (Пчињски, Јабланички, Нишавски, Борски, Зајечарски, Пиротски и Косовскопоморавски округ).
Конкурс се односи на следеће три области:
СРПСКИ ЈЕЗИК И КЊИЖЕВНОСТ
Писани састав, есеј, песма, прича... на једну од следећих тема:
- „Што се рођеним језиком фиксира, то је звездама фиксирано“
- „Запамтило се и сачувало оно што је углавном у реч стало“
- „Уби ме прејака реч“
- Стварамо на дијалекту
- Актуелност дела Борисава Станковића
- Учитељу с љубављу
- О, учитељу, врати ми...
ЛИКОВНА КУЛТУРА
Ликовни радови техником по избору на једну од следећих тема:
- Мој свеМИР
- Стрип
- Дизајн обуће
- Лого за омиљени бренд
- Метафорички аутопортрет (колаж)
- Ритам
- Сакривена слика
- Футуристички ентеријер
ИНФОРМАТИКА И РАЧУНАРСТВО
Презентација, сајт, апликација... на једну од следећих тема:
- Сајбер агресија и сајбер насиље на друштвеним мрежама
- Фотомонтажа као извор дезинформација на друштвеним мрежама
- Феномен лажних вести на Интернету
Учеснике Конкурса очекује богат наградни фонд, a радове је могуће послати поштом на адресу: Педагошки факултет у Врању, Партизанска 14, 17500 Врање или на следећи мејл: Ова адреса ел. поште је заштићена од спамботова. Омогућите JavaScript да бисте је видели. најкасније до 20. марта 2022. године.
Проглашење победника и уручење награда обавиће се на Дан Педагошког факултета у Врању, 7. априла 2022. године.