Гледано локално, у Бујановцу и окружењу, успешно се реализује инклузија деце са инвалидитетом у образовни систем. У томе им помажу лични пратиоци и педагошки асистенти деце са сметњама у развоју, иако нико у општини није могао да нам каже, колико тачно личних пратилаца финансирају.
У основној школи ‘’Бранко Радичевић’’ инклузивним образовањем обухваћена су 33 ученика. Ради се о ђацима са различитим проблемима од вишеструке ометености, сазнајне до спорог напредовања. Има их у свим разредима. Седам ученика има личне пратиоце, које финансира општина, а 26 педагошке асистенте чији рад финансира Министарство просвете. Помоћ личних пратилаца и педагошких асистената је од пресудног значаја за ову децу.
-Кад професори диктирају, он не може да довољно прати, јер има оштећења слуха. Ја записујем и онда њему приближим то знање, да би био у току, да би био укључен, каже Ивана Цветковић, лични пратилац.
-Одемо на наставу, пратимо наставу. Оно што добијемо као задужење од професора, трудим се са Александром колико је у његовој могућности да он то савлада – каже Бојана Недељковић, лични пратилац.
Од услуге лични пратилац велике бенефите имају пре свих деца, као и родитељи, наставници, остали ђаци и цела заједница.
-С обзиром на број ученика, наставник није некада у могућности да посвети пажњу свим ученицима. Ту је значајна подршка персоналних асистената, а осим њих имамо и педагошке асистенте у школи, који нам у сарадњи са родитељима помажу, – каже директор школе Бранко Радичевић, Ненад Тасић.
Надлежно министарство обезбеђује и бесплатне уџбенике за ове ђаке. Успех школовања је шаренолик, јер они раде по посебном програму, али постижу задате циљеве. Са њима раде и стручна лица запослена у школи, педагог и психолог.