
Autor: 24sedam
Dokumenti koje je poslanik Mrdić predao Tužilaštvu za organizovani kriminal otkrivaju lanac propusta, zloupotreba i ignorisanja zakona koji su, prema navodima iz prijave, direktno doveli do tragedije u kojoj je poginulo 16 ljudi na železničkoj stanici u Novom Sadu.
Tragedija koja je 1. novembra 2024. godine potresla Srbiju, kada se nadstrešnica železničke stanice u Novom Sadu srušila i usmrtila 16 ljudi, ponovo je u centru pažnje.
Nakon višemesečne tišine institucija, predsednik Odbora za pravosuđe, državnu upravu i lokalnu samoupravu Skupštine Srbije i narodni poslanik SNS, dr Uglješa Mrdić, predao je danas Tužilaštvu za organizovani kriminal sve dokaze o odgovornosti bivših rukovodilaca preduzeća „Infrastruktura železnice Srbije“ AD Beograd — Nebojše Bojovića i Milutina Miloševića.
Kako navodi, dokumentacija nedvosmisleno potvrđuje da su njih dvojica svojim odlukama, nemarom i zloupotrebama doveli do nesreće, dok Tužilaštvo — umesto da reaguje — pokušava da zataška slučaj i zaštiti odgovorne.
Redakciji 24sedam dostavljeni ekskluzivni dokazi
Dr Uglješa Mrdić dostavio je redakciji 24sedam kompletnu dokumentaciju koju je predao i Tužilaštvu. U pitanju su desetine stranica dokaza, zvaničnih zapisnika, svedočenja, odluka, ugovora, izveštaja o radu preduzeća, kao i veštačenja Fakulteta tehničkih nauka i Instituta za materijale i standarde (IMS).
Oni, prema sadržaju, jasno pokazuju lanac odgovornosti od vrha uprave „Infrastrukture železnice Srbije“, preko neizvršavanja propisanih kontrola i tehničkih pregleda, do potpune nebrige o bezbednosti putnika.
– Niko od nadležnih nije reagovao ni posle brojnih upozorenja. Umesto toga, Bojović i Milošević su odobravali ugovore i korišćenje stanice koja je bila u fazi rekonstrukcije, svesno dovodeći građane u opasnost – navodi Mrdić u dopisu koji smo imali uvid.
Tužilaštvo zahtevalo da “poslanik sam vodi istragu”
Mrdić oštro ukazuje na nepostupanje Tužilaštva za organizovani kriminal, koje je, kako navodi, od njega zatražilo da sam prikupi dokaze umesto da pokrene predistragu.
– Osnovno pravo i dužnost javnog tužioca jeste krivično gonjenje učinilaca krivičnih dela. Umesto da to učini, Tužilaštvo traži da ja obavim njihov posao. To je sramotno i nezakonito – poručuje Mrdić.
On ističe da su mediji još od trenutka tragedije objavljivali niz dokaza i činjenica koje ukazuju na sistemske propuste, ali da Tužilaštvo ne reaguje jer je, kako tvrdi, njegov šef u bliskim i prijateljskim odnosima sa osumnjičenima.
– Njihova pasivnost nije slučajna. Kada tužilaštvo štiti moćnike, a ne žrtve, onda to više nije pravda već korupcija – istakao je on.
Bojović potpisivao odluke, Milošević priznao da nije održavao nadstrešnicu
Prema dokumentima, prof. dr Nebojša Bojović, tada predsednik skupštine akcionara „Infrastrukture železnice Srbije“, bio je ključna figura u donošenju odluka o svim poslovima preduzeća, uključujući modernizaciju i rekonstrukciju železničke pruge Novi Sad–Subotica i objekta stanice Novi Sad.
Dana 10. novembra 2023. godine, Bojović je potpisao odluku kojom je ovlastio preduzeće da sa „Srbija Vozom“ potpiše ugovor o korišćenju javne železničke infrastrukture.
Taj ugovor je omogućio da se železnička stanica u Novom Sadu koristi za javni prevoz putnika, iako je u tom trenutku bila gradilište u rekonstrukciji.
– Bojović je svojim potpisom omogućio da putnici svakodnevno prolaze kroz objekat koji nije bio tehnički bezbedan. Time je praktično garantovao bezbednost tamo gde je nije bilo – stoji u dopisu.
S druge strane, Milutin Milošević, tada izvršni direktor za upravljanje javnom železničkom infrastrukturom, u svojoj izjavi datoj pred Višim javnim tužilaštvom u Novom Sadu 6. decembra 2024. godine, priznao je da je bio odgovoran za održavanje nadstrešnice — i da ona nije bila održavana!
– Samo to priznanje dovoljno je za pokretanje postupka. Ali reakcije nema – kaže Mrdić.
