Период слава и празника носи опасности по здравље

Важно јe и трошити калорије које унесемо

Период слава у којем се налазимо прилика је за дружење, сусрет са блиским и драгим људима, али носи и потенцијалне опасности по здравље, везане пре свега за прекомерни унос хране и пића. Стручњаци саветују умереност у свему и физичку активност која мора да прати уживање у дружењу и богатој трпези.

У традицији људи са ових простора је да крсне славе и државне празнике прослављају уз ванредно богату трпезу, са најразноврснијим јелима и пићима.

Ипак, треба имати на уму да прокомерни унос хране и пића носе велики ризик по здравље.

Прекомерна тежина је највећи фактор ризика за оболевање од 80 одсто најсмртоноснијих болести савременог друштва, упозорава др Мирољуб Стојановић, специјалиста хигијене у Заводу за јавно здравље (ЗЗЈЗ) Врање.

Сви су свесни опасних последица претераног конзумирања алкохола, али ни прекомерно уживање у јелу није нимало безазлено.

Последице могу бити акутне, односно, тренутне и повишен крвни притисак је најопаснија од њих, наводи др Стојановић.

Хроничне, односно дуготрајне или одложене последице обухватају хроничну хипертензију, дијабетес и срчане болести, које могу бити изузетно тешке и опасне, а непосредно су повезане са гојазношћу.

Основни савет који стручњаци дају је умереност у свему, па и у јелу и пићу. Како процес варења креће још у устима, ваља јести у малим залогајима и спорије.

– Храну узимајте у мањем тањиру и мањем обиму, а храну треба што спорије жвакати како би се она лепо разложила и како би осетили све укусе.

Ако једемо брзо и халапљиво, храна брзо стиже до желуца, који је оптерећен у краћем периоду и док информација из њега стигне до мозга да смо се прејели, то је већ сувише касно – каже др Стојановић.

Физичка активност се препоручује свакодневно, али нарочито у периоду када већина људи претерује са уносом хране и пића.

– На првом и последњем месту је физичка активност. Требало би да пешачење буде начин доласка, али и одласка са славе, јер се том приликом троши одређени број калорија, човек се разбуди и појачава се прокрвљеност крвних судова.

У периоду пре, али и после славе, треба појачати физичку активност, по могућству у периоду од пар месеци, како би људи били потпуно физички спремни за славља – поручује наш саговорник.

Што се алкохола тиче, стручњаци наводе да је црно вино сасвим прихватљиво, али у умереним количинама, што значи пола винске чаше дневно за жене и једна цела за мушкарце, додаје др Мирољуб Стојановић.

Please follow and like us:
Друштво Здравље