Када говоримо о васпитању, одрастању и развоју деце у предшколском узрасту један од битнијих утицаја имају васпитачи и вртић као установа. О важности социјализације и постављању граница разговарали смо са психологом и логопедом из ПУ „Наше дете“.
О томе колико су границе у одрастању детета битне и како се приступа раду са децом која немају јасно постављење границе понашања, у смислу шта је дозвољено а шта се не сме ѕа наш програм говори Слађана Стојановић, психолошкиња.
– Постављање граница потиче из породице и родитељи су примарни у постављању граница код деце. Посао деце је да те границе пробијају, да их испитују и померају. Правило које је најважније у постављању граница је доследност. Врло је важно да оба родитеља буду доследна у својим васпитним стиловима, да заједно доносе одлуке и да се тога придржавају. Уколико дође до пропуста или попуштања родитеља, то може бити контрапродуктивно – објашњава психолошкиња.
Такође још један од проблема који се јавља у развоју деце је отежан, закаснели или лош говор и социјална интеракција. Као један од узрока, логопед Оливера Цветковић наводи телефоне и рачунаре који деци у све ранијем периоду постају доступни.
– Све је већи број деце која имају проблеме у комуникацији и изражавању, разумевању својих мисли. Дете са пет или шест година већ треба да продукује све гласове правилно и да има формирану базу свог матерњег језика. Изговарање прве речи везује се за први рођендан, међутим данас се та граница померила због модерног доба у којем живимо и технологије која нас окружује, на 18 месеци – каже наша саговорница.
Напредак детета и развој прати се кроз разговор и интеракцију коју дете има са окружењем. Да ли дете има воље да учествује у разним активностима, да ли остварује контакт погледом и какво је у односу са вршњацима и у групи, наводе наше саговорнице.